Voorlezen is heel belangrijk voor de (taal)ontwikkeling van kinderen. Het effect op woordenschatontwikkeling is onevenaarbaar: met een kwartier vrij lezen per dag leren kinderen gemiddeld 1000 woorden per jaar! Lezen en voorgelezen worden opent daarnaast een wereld van verhalen die de fantasie prikkelen en vensters openen naar nieuwe avonturen, mensen en culturen.
Het geven van een mooi boek kan een impuls zijn voor leesplezier en voorlezen. Door met z’n allen voor te lezen, te praten over de verhalen of activiteiten te doen naar aanleiding van het boek, laat je kinderen en ouders zien hoe leuk lezen is.
Tips voor een feestelijke opening op 16 april
Bijzonder moment
Voorlezen is een heerlijke activiteit die goed past bij het avondritueel. Daarom gaan we met z’n allen tegelijk voorlezen. Vertel ouders: klokslag 19.00 uur op 16 april, lezen we met z’n allen voor!
Heel Utrecht gaat voor lezen: 16 april 19.00 uur! #heelutrechtgaatvoorlezen
Raad eens hoeveel ik van je hou
‘Grote Haas, kom eens hier met je
oren.
Ik moet je iets héél belangrijks vertellen.
Raad eens hoeveel ik van je hou?’
Hazeltje en Grote Haas willen elkaar graag laten zien hoeveel ze van elkaar houden.
Telkens als Hazeltje iets bedacht heeft, doet Grote Haas daar nog een schepje bovenop.
Stimuleer voorleesplezier op de groep of in de klas!
Stimuleer leesplezier met Hazeltje!
Geef een Raad eens hoeveel ik van je hou-familiefeestje!
Op de site van Geef een prentenboek cadeau staat een document met ideeën voor een voorleesfeest.
Kees Broekhof van Sardes schreef dit artikel over hoe je taal en denken kunt stimuleren bij het boek Raad eens hoeveel ik van je hou. Hij geeft diverse tips die je meteen met de kinderen toe kunt passen.
Wat kun jij doen om kinderen het plezier in lezen te laten ontdekken? Het artikel uit KIDDO ‘Samen lezen,zelf doen’ zoomt in op de theorie en geeft mooie praktijkvoorbeelden bij Raad eens hoeveel ik van je hou.
Voor kinderen en vooral voor kinderen die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn bieden graphic organizers een overzicht. Een graphic organizer kan helpen bij het maken van een mentale representatie. Door vóór het voorlezen de kernwoorden uit een boek te bespreken neemt het verhaalbegrip van kinderen toe. De onderstaande graphic organizers zijn een hulpmiddel om de kernwoorden aan te bieden. Hieronder worden een aantal ideeën gegeven:
· Laat de kinderen de bewegingen nadoen (paraplu bewegingen).
· Laat de kinderen de lichaamsdelen aanwijzen (paraplu lichaamsdelen).
· Geef voorbeelden van de tegenstellingen: Ver is niet dichtbij, Jasmine zit helemaal achter in de klas, dat is ver van mij, maar Tim zit voorin dat is dichtbij mij. Wie zit er nog meer dichtbij mij?
· Vraag de kinderen iets met het woord: Raad eens wat ik op mijn brood heb? Hoeveel armen heb jij? Hoeveel tenen heb jij?
· Vul de paraplu’s aan met de kinderen en hang deze in de klas. Kennen ze nog meer lichaamsdelen of bewegingen?
· Vul de woordenkast aan met de kinderen en hang deze in de klas. Kennen ze nog meer tegenstellingen?
Op onderstaande sites vind je suggesties bij het boek Raad eens hoeveel ik van je hou. Sommige pagina's zijn al helemaal compleet, anderen worden in de komende periode aangevuld en uitgebreid.